1. Cele:
a) wspomaganie uczniów w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi
b) prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
c) redukcja zachowań agresywnych,
d) ograniczenie i likwidowanie czynników niekorzystnych dla zdrowia i życia człowieka.
2. Realizatorzy: wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szkolny, higienistka.
3.Głównym zadaniem programu jest profilaktyka pierwszo i drugorzędowa :
a) celem profilaktyki pierwszorzędowej jest, z jednej strony promocja zdrowia, a drugiej zaś
zapobieganie pojawianiu się problemów związanych z używaniem i nadużywaniem
środków odurzających
b) profilaktyka drugorzędowa lub wczesna identyfikacja, ma na celu ujawnianie osób o
najwyższym stopniu ryzyka uzależnień i patologii oraz pomagania im w jego redukcji.
4.W ramach działań profilaktyki pierwszorzędowej:
1) Realizowany jest program profilaktyki uzależnień i wychowania zdrowotnego „Ku
zdrowemu
życiu” oraz program edukacji zdrowotnej przyjętej przez miasto Chorzów.
2) Realizując zadania profilaktyki pierwszorzędowej za najważniejszą zmienną przyjęto
diagnozę zespołów klasowych i środowiska szkolnego. Warunkuje to bowiem, jaką
wiedzą powinna dysponować jednostka, jakie wartości preferować oraz jakimi
umiejętnościami się wykazywać. Z uwagi na powyższe realizowane są też inne
profesjonalne programy profilaktyczne.
3) Ważnymi tematami do zrealizowania są:
a) profilaktyka kontaktów z używkami,
b) profilaktyka zachowań agresywnych.
5. Zadania z zakresu profilaktyki drugorzędowej:
a) cała społeczność szkoły zobowiązana jest do ujawniania osób z grupy dużego
ryzyka zagrożenia patologią.
b) organizacja zajęć o charakterze socjoterapeutycznym oraz zajęć –psychoedukacja dla
rodziny.
c) współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Komendą Policji oraz instytucjami
lokalnymi.
d) informowanie rodziny o możliwościach uzyskania profesjonalnej pomocy.
e) realizacja programu Klubu Młodzieżowego
6. W ramach pracy świetlicy prowadzone są zajęcia socjoterapeutyczne w grupach:
a) grupa dla eksperymentujących z używkami,
b) grupa uczniów nieśmiałych z obniżoną samooceną,
c) grupa uczniów nadpobudliwych,
d) grupa uczniów z rodzin dysfunkcyjnych,
e) grupa uczniów z problemami w nauce.1. Zajęcia o charakterze psychoedukacyjnym, z rodzinami uczniów problemowych w
oparciu o systemową terapię rodzin i/ lub trening rodzicielski, prowadzone są przez
pedagoga szkolnego.
2. Szkolenia Rady Pedagogicznej z zakresu profilaktyki uzależnień i wychowania
zdrowotnego prowadzone są w ramach WDN.
3. Diagnoza opracowana jest na podstawie :
a) obserwacji zajęć integracyjnych i diagnozujących zespół, przeprowadzonych w klasie
pierwszej.
b) socjogramów zespołów klasowych klas – klas II.
c) analizie: protokołów Rad Pedagogicznych, dokumentów, wychowawców,
pedagoga szkolnego, higienistki, inspektora B.H.P.
4. Ewaluacja programu przeprowadzana jest na bieżąco oraz po trzyletnim cyklu
kształcenia.