[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[Web Creator] [LMSOFT]
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Chorzowie
 Partnerzy 
Menu Główne
O szkole
   Dokumenty
 Dla Rodziców
Dla Uczniów
§ 1
1.Wewnątrzszkolny System Oceniania został opracowany na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 30
kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz.
562) oraz Rozporządzenia MENiS z dnia 14 marca 2005 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą
oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz. U z 2005 r. Nr 58 poz. 504)
                                                                    § 2
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli
poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań
edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania,
uwzględniających tę podstawę oraz formułowaniu oceny.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
w uczeniu się oraz o specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
                                                                    § 3
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów),
2) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w Gimnazjum
nr 6,
3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
4) przeprowadzania egzaminów poprawkowych
5) ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania.
                                                              § 4
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych
opiekunów):
- o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających
z realizowanego przez siebie programu nauczania,
-     o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż
przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia
uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
3. Każdy rodzic ma możliwość zapoznania się ze standardami wymagań z poszczególnych przedmiotów w
następującej formie:
1) podpis rodzica, opiekuna prawnego pod standardami wymagań znajdującymi się w zeszycie przedmiotowym
2) za pośrednictwem wychowawcy klasy- podpis rodzica, opiekuna prawnego w dzienniku lekcyjnym
potwierdzający zapoznanie się z wymaganiami
3) standardy wymagań oraz plany wynikowe znajdują się do wglądu § 5
Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione
pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na warunkach
określonych przez nauczycieli.
Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) każdy nauczyciel przedmiotu udostępnia, do
wglądu, poprawione i ocenione pisemne prace kontrole oraz inną dokumentację dotyczącą oceniania
ucznia.
Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają zapoznanie się z dokumentacją własnoręcznym
podpisem, na udostępnionych materiałach.
Dokumentacja dotycząca oceniania ucznia przechowywana jest przez dwa lata (bieżący oraz kolejny rok
szkolny) przez nauczyciela przedmiotu.
Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
Uzasadnienie oceny odbywa się na piśmie. Powinno składać się z dwóch części: 1- wskazanie zakresu wiedzy i umiejętności opanowanych przez ucznia w porównaniu do założeń programu nauczania w danym
roku szkolnym (semestrze). 2- pomocy jakiej nauczyciel udzielił uczniowi w opanowaniu wiedzy i
umiejętności. 
                                                                      § 6
Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej lub
innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 10 ust. 1, do
indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się, w tym specyficzne trudności, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, sztuki (plastyki, muzyki) należy w szczególności
brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze
specyfiki tych zajęć.
                                                                       § 7
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas
określony w tej opinii.
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania
zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
                                                                      § 8
Na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej oraz na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów), dyrektor szkoły zwalnia ucznia z
wadą słuchu z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu
kształcenia w danym typie szkoły.
W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
                                                                      § 9
1.  Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć 
     edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych, według skali określonej  w statucie  
szkoły, oraz oceny zachowania.
2.   Wychowawca klasy wystawia  (śródroczną) końcoworoczną ocenę zachowania ucznia po za
      chowaniu procedur:
- wychowawca klasy na podstawie szczegółowych zasad oceniania zachowania wystawia przewidywaną
dla ucznia  ocenę zachowania
- wychowawca klasy przedstawia przewidywaną dla ucznia ocenę zachowania do zaopiniowania wszystkim nauczycielom uczącym w danej klasie- wychowawca klasy przedstawia przewidywaną dla ucznia  ocenę zachowania do zaopiniowania wszystkim uczniom danej klasy
- wychowawca klasy przedstawia przewidywaną dla ucznia ocenę zachowania do zaopiniowania ocenianemu uczniowi
3.  Uczniowie klasyfikowani są dwa razy w roku, na koniec każdego semestru.
4.   Dyrektor szkoły ustala każdorazowo termin wystawienia ocen końcoworocznych (semestralnych) z
przedmiotów nauczania i zachowania uczniów.
5.   Nauczyciel zobowiązany jest poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o
       przewidywanej dla niego ocenie końcoworocznej (semestralnej) z zajęć edukacyjnych i ocenie zachowania na miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną rady pedagogicznej. Informacja 
       przekazywana jest w jednej z następujących  form:
1) informacja podczas zebrania rodziców (wpis do dziennika z podpisem rodzica , prawnego opiekuna)
2) pisemne powiadomienie rodziców, prawnych opiekunów o przewidywanej ocenie niedostatecznej 
końcoworocznej (semestralnej) z przedmiotów nauczania oraz przewidywanej ocenie nagannej koń-
coworocznej (semestralnej) z zachowania
3) list polecony w przypadku braku możliwości wymienionych w pkt. 1i 2
Od momentu uzyskania informacji o przewidywanej dla ucznia ocenie (semestralnej) końcoworocznej uczeń
ma możliwość poprawienia oceny, w formie zaliczenia na ocenę co najmniej o jeden stopień wyższą niż
przewidywana, we wszystkich czterech kategoriach:
- test, sprawdzian
- odpowiedź ustna
- aktywność
- zadanie domowe
Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania- wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna (semestralna) może być
zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrz. ust.10. Oceny klasyfikacyjne śródroczne
wpisują nauczyciele do dziennika używając skrótów (zgodnie z par. 16 ust.1) , a końcoworoczne wpisują
nauczyciele do dziennika i arkuszy ocen w pełnym brzmieniu.
Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają,
że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna (semestralna) ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna
ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor szkoły, po
wstrzymaniu wykonania uchwały rady pedagogicznej, powołuje komisję, która przeprowadza postępowanie wyjaśniające, a w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
także pisemny i ustny sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia , oraz ustala roczną (semestralną)
ocenę klasyfikacyjną z danego zajęcia edukacyjnego lub roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
1) w przypadku ustalenia rocznej (semestralnej) oceny z zajęcia edukacyjnego, w skład komisji, o któ-
rej mowa w ust. 7, wchodzą:
a) dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze- jako
      przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne
2) w przypadku ustalenia rocznej (semestralnej) oceny zachowania:
a) dyrektor lub nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze- jako przewodniczący
komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie
d) pedagog
e) przedstawiciel samorządu uczniowskiego
f) przedstawiciel rady rodziców3) Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęcia edukacyjnego
     oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od oceny ustalonej
     odpowiednio przez nauczyciela lub wychowawcę. Ocena ustalona przez komisję jest
ostateczna., z zastrzeżeniem  par. 22.
4)  Z prac komisji sporządza się protokół, który podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład
     komisji
Oceny z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne, dodatkowe zaję-
cia edukacyjne. Ocena semestralna i końcoworoczna z tych zajęć wliczana jest do średniej ocen ucznia.
Ocena klasyfikacyjna końcoworoczna z tych zajęć nie ma wpływu na promocję do klasy programowo
wyższej ani na ukończenie szkoły.
Ocenianie religii odbywa się według skali obowiązującej inne zajęcia edukacyjne.
Ocena z religii nie ma wpływu na promowanie lub ukończenie szkoły natomiast jest  wliczana do średniej z
wszystkich zajęć obowiązkowych.
                                                                       § 10
1. Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne (semestralne)  ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący- 6- cel.
2) stopień bardzo dobry- 5- bdb.
3) stopień dobry- 4- db.
4) stopień dostateczny- 3- dst.
5) stopień dopuszczający- 2- dop.
6) stopień niedostateczny- 1- ndst.
2.Ustala się następujące ogólne kryteria ocen klasyfikacyjnych, semestralnych i rocznych:
Celujący otrzymuje uczeń, który potrafi zastosować wiadomości w sytuacjach nietypowych, rozwiązuje trudne problemy, osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach, uzyskuje oceny bardzo dobre ze
sprawdzianów i klasówek, twórczo rozwija własne uzdolnienia i posiada wiadomości wykraczające poza pogram nauczania przedmiotu.
Bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował pełny zasób wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie , zyskuje oceny co najmniej dobre ze sprawdzianów, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte w programie nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania nowych problemów i zadań w danych sytuacjach, korzysta z różnych
źródeł wiedzy, pracuje systematycznie i terminowo oddaje prace.
Dobry  otrzymuje uczeń, który opanował w dużym zakresie wiadomości objęte programem nauczania,
poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje bez większych błędów typowe zadania praktyczne i teoretyczne, ze sprawdzianów uzyskuje co najmniej oceny dostateczne.
Dostateczny  otrzymuje uczeń, który opanował w podstawowym zakresie wiadomości objęte programem nauczania, rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności przy
pomocy innych.
       Dopuszczający otrzymuje uczeń, który ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych programem, a braki te nie przekraczają możliwości dalszego kształcenia, posiada                                                             
       minimum umiejętności praktycznych niezbędnych do uzupełnienia braków,  ze sprawdzianu  osiąga
oceny poniżej dostatecznych, prawidłowo rozpoczyna zadania, z trudem, przy pomocy nauczyciela, wykonuje prace w czasie lekcji, ale się stara.
Niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności, jakie są konieczne do
dalszego kształcenia, nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych i praktycznych o elementarnym
stopniu trudności, nawet przy pomocy nauczyciela, pracuje niesystematycznie, jego poziom wiedzy i
umiejętności jest poniżej minimum wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów. Przy ustalaniu ocen klasyfikacyjnych, semestralnych i rocznych może być brana pod uwagę pozytywna postawa ucznia na lekcji wobec przedmiotu i nauczyciela.
Uczeń kończy gimnazjum jeżeli na zakończenie klasy trzeciej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił do egzaminu, o którym mowa w par.23.
W świadectwach ukończenia szkoły w części dotyczącej wyników klasyfikacji końcowej, wpisuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne i oceny roczne uzyskane  tych zajęć w klasie programowo najwyższej,
oraz  te obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskane z nich oceny roczne, których realizacja, zgodnie ze
szkolnym planem nauczania, zakończyła się w klasach programowo niższych
                                                                    § 11
OCENA ZACHOWANIA
1. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o spełnianiu przez niego obowiązków szkolnych, kulturze osobistej, postawie wobec koleżanek, kolegów i innych osób.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych
opiekunów) o zasadach oceniania zachowania (uzyskuje pisemną akceptację  w dzienniku lekcyjnym).
3. Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
3) dbałość o honor i tradycje szkoły
4) dbałość o piękno mowy ojczystej
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
7) okazywanie szacunku innym osobom
4. Ocenę zachowania końcoworoczną (semestralną ) ustala się według następującej skali:
Wzorowe- wz.
Bardzo dobre- bdb.
      Dobre- db.
      Poprawne- popr.
      Nieodpowiednie- ndp.
      Naganne – nag.
5. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
1) oceny z zajęć edukacyjnych,
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
6. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
7. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy uwzględniając opinie:
1) samego zainteresowanego,
2) zespołu klasowego,
3) nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
8. Ocenie podlega zachowanie uczniów w zarówno w  szkole jak i poza nią.
9. Przy ustalaniu oceny zachowania będzie brane pod uwagę:
1) stosunek ucznia do obowiązków szkolnych,
2) kultura osobista,
3) aktywność społeczna,
4) frekwencja.
10. Kryteria wymagań :
     1.Stosunek do obowiązków szkolnych.
a) Obecność na zajęciach i punktualność (bez spóźnień).
b) Przygotowanie do lekcji: posiadanie odpowiednich przyborów, odrabianie zadań domowych.
c) Właściwe zachowanie na lekcji.
d) Stosowanie się do poleceń pracowników szkoły.
e) Mówienie prawdy.
f) Odpowiedni strój na uroczystości szkolne.g) Posiadanie obuwia zmiennego.
h) Szanowanie książek z biblioteki.
i) Sprzątanie swojego miejsca pracy.
j) Przebywanie w budynku w czasie wyznaczonym planem zajęć
     2.   Kultura osobista.
  Właściwy stosunek do dorosłych na terenie szkoły i poza nią oraz stosunek do koleżanek   
         i kolegów.
  Poszanowanie mienia osobistego oraz mienia koleżanek i kolegów
poszanowanie pomocy naukowych, dekoracji i sprzętu szkolnego,
poszanowanie różnego rodzaju urządzeń w szkole i poza nią,
estetyczny wygląd:  naturalne włosy,
bez makijażu,
bez ekstrawaganckich ozdób
dbanie o kulturę słowa.
dbanie o zdrowie swoje i innych, w tym życie bez nałogów.
3.    Aktywność społeczna.
a) czynny udział w organizacjach uczniowskich w tym samorząd szkolny, samorząd klasowy
b) potwierdzona przynależność do organizacji szkolnych i pozaszkolnych.
c) udział w akademiach, konkursach, zawodach sportowych.
d) organizacja imprez w tym klasowych,szkolnych,
e) stała praca na rzecz klasy lub szkoły.
f) systematyczna pomoc w nauce uczniom słabszym.
g) udział w zajęciach pozalekcyjnych.
4.      Frekwencja.
a) Uczeń nie może uzyskać oceny zachowania wyższej niż nieodpowiednia jeżeli:
a) opuścił bez usprawiedliwienia 18 godz. lekcyjnych.
b) wykazuje niewłaściwy stosunek do osób dorosłych oraz koleżanek i kolegów (dokuczanie,  
      przezywanie, pobicie, wymuszanie pieniędzy, zastraszanie i wykorzystywanie słabszych,
namawianie do używek lub bierne uczestnictwo w ich zażywaniu.
c) nie szanuje mienia osobistego i szkolnego (celowe niszczenie pomocy dydaktycznych,
      dekoracji, sprzętu szkolnego i dewastacji urządzeń, celowe niszczenie mienia osobistego 
       innych osób, udokumentowana kradzież lub udowodnione kłamstwo).
d) nie przestrzega kultury słowa (wulgarne wyrażanie się).
11. Każdy uczeń na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną Rady Pedagogicznej zostaje poinformowany
przez wychowawcę klasy o ustalonej dla niego ocenie zachowania i zobowiązany jest do poinformowania o
niej swoich rodziców (prawnych opiekunów).
12. Na miesiąc przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym semestrze wychowawca klasy zobowią-
zany jest do poinformowania rodziców (prawnych opiekunów) o proponowanej dla ucznia klasyfikacyjnej 
ocenie zachowania.
13.Szczegółowe zasady wystawiania oceny zachowania
1.1.ocenę wzorową może otrzymać uczeń, który:
a) jest wzorem do naśladowania dla innych uczniów
b) przykładnie spełnia wszystkie wymagania zawarte w Regulaminie Szkoły
c) przejawia inicjatywę w wielu dziedzinach życia
d) jest pilny i systematyczny w wykonywaniu swoich obowiązków
e) twórczo rozwija i właściwie wykorzystuje swoje zainteresowania i uzdolnieniaf) systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne a wszystkie nieobecności są usprawiedliwione
g) wykazuje troskę o pomoce szkolne i podręczniki
h) jest koleżeński
i) dba o mienie własne, innych osób i społeczne
j) inicjuje i wykonuje prace społeczne na rzecz szkoły, klasy i środowiska
k) dba o kulturę słowa
l) troszczy się o higienę osobistą, estetyczny wygląd, ład i estetykę otoczenia
m) bierze aktywny udział w różnych formach zajęć
1.2. Ocenę bardzo dobra może otrzymać uczeń, który:
a) systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne. Ma wszystkie nieobecności
     usprawiedliwione, brak spóźnień
b) właściwie odnosi się do nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów i koleżanek, zarówno na
      terenie szkoły jak i poza nią
c) ma właściwy stosunek do nauki, poprzez systematyczne odrabianie zadań domowych, przygotowanie
do lekcji, przynoszenie wymaganych przyrządów i podręczników
d) chętnie uczestniczy w imprezach organizowanych przez szkołę
e) jest otwarty na pomoc innym
f) nie na uwag negatywnych, dotyczących jego zachowania
g) stara się osiągać jak najlepsze wyniki w nauce
Ocenę dobrą może otrzymać uczeń, który:
a) przestrzega obowiązki zapisane w Regulaminie Szkoły
b) odznacza się solidnością w wykonywaniu powierzonych  mu funkcji i zadań
c) jest koleżeński, bezinteresowny i opiekuńczy
d) stara się aktywnie uczestniczyć w życiu szkoły
e) osiąga wyniku nauczania na miarę swoich możliwości
f) nieobecności i spóźnienia są na bieżąco usprawiedliwiane
g) uwagi negatywne na temat jego zachowania są sporadyczne
h) troszczy się o wygląd i higienę osobistą
1.4. Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który uchybia niektórym wymaganiom ale zastosowane środki zaradcze przynoszą rezultaty
a) nie opuszcza lekcji bez usprawiedliwienia (nie więcej niż 18 godz. w semestrze)
b) punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne (do 5 spóźnień w semestrze)
c) w miarę swoich możliwości systematycznie przygotowuje się do zajęć lekcyjnych i aktywnie uczestniczy w lekcjach
d) przestrzega zasad dobrego wychowania w szkole i poza nią
e) dba o kulturę słowa
f) nie naraża zdrowia swojego i innych
g) uwagi negatywne dotyczące jego zachowania są sporadyczne (do 5 uwag)
1.5. ocenę nieodpowiednią może otrzymać uczeń, który:
a) wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych
b) utrudnia prowadzenie lekcji
c) opuścił bez usprawiedliwienia powyżej 18 godzin lekcyjnych w semestrze
d) notorycznie spóźnia się na lekcje (pow. 10 spóźnień w semestrze)
e) używa wulgarnych słów, jest arogancki, kłamie
f) uczestniczy w bójkach, prowokuje do ich wszczynania
1.6. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który uchybia większości wymagań, a zastosowane środki zaradcze
nie przynoszą rezultatów
a) łącznie w semestrze opuścił bez usprawiedliwienia powyżej 25 godzin
b) dezorganizuje pracę szkołyc) swoim zachowaniem demoralizuje kolegów, dopuszczając się zachowań niezgodnych z przyjętą normą
postępowania
d) jest agresywny, stosuje przemoc, niszczy mienie szkolne
e) zdarzają mu się zachowania przestępcze (kradzieże, wyłudzania, zakłócanie spokoju publicznego)
f) pali papierosy, pije alkohol, zażywa narkotyki lub namawia innych do ich zażywania
g) nie zmienia swojego zachowania pomimo zastosowanych środków zaradczych
h) wchodzi w konflikt z prawem
2 Wszyscy pracownicy szkoły są zobowiązani do pisemnego informowania wychowawcy klasy o niestosownym zachowaniu ucznia zarówno w szkole jak i poza nią.
14. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub
     nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono
naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
15.Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę
      klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń  
klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.
16. Sposób poprawienia oceny zachowania
Od momentu uzyskania informacji o przewidywanej dla ucznia rocznej semestralnej ocenie klasyfikacyjnej
zachowania uczeń ma możliwość poprawy oceny jeżeli wykaże szczególną aktywność w zakresie:
1. wywiązywania się z obowiązków szkolnych
2. postępowania zgodnego z dobrem społeczności szkolnej
3. dbałości o honor i tradycje szkoły
4. dbałości o piękno mowy ojczystej
5. dbałości o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
6. godnego i kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią
7. okazywania szacunku innym osobom
                                                                   § 12
1.Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych
ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.
§ 13
DODATKOWE SPRAWDZENIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI
1.Uczeń (lub rodzic ,prawny opiekun) może wnieść do dyrektora szkoły prośbę o dodatkowe sprawdzenie
jego wiedzy i umiejętności w przypadku, gdy ustalona przez nauczyciela ocena semestralna (końcoworoczna) jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców (prawnych opiekunów) zaniżona.
2.Dodatkowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub
jego rodziców (prawnych opiekunów), zgłoszoną do dyrektora szkoły nie później niż na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym semestrze (roku szkolnym). Termin przeprowadzenia dodatkowego sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia ustala dyrektor szkoły, przy czym nie może to być termin
późniejszy niż przedostatni dzień zajęć dydaktycznych w danym semestrze (roku szkolnym).
3.Dla przeprowadzenia dodatkowego sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia dyrektor 
      szkoły powołuje trzyosobową komisję w składzie:
1) dyrektor szkoły lub inny nauczyciel pełniący w szkole funkcję kierowniczą- jako przewodniczący
komisji,
2) nauczyciel uczący danego przedmiotu- jako egzaminator,
3) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu- jako członek komisji.
W dodatkowym sprawdzeniu wiedzy i umiejętności  może uczestniczyć bez prawa głosu:
a) przedstawiciel rady rodziców- na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia,b) doradca metodyczny- na wniosek egzaminatora,
c) wychowawca klasy.
4.Nauczyciel o którym mowa w ust. 3, pkt. 3, może być zwolniony na swoją prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej. Wówczas, a także w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na egzaminatora powołuje się innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły ( w porozumieniu z dyrektorem innej szko-
ły).
1. Dodatkowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności  przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, informatyka, wychowanie fizyczne, z których sprawdzenie powinno mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
2. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) sprawdzające proponuje egzaminator a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji. Stopień trudności pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych) musi odpowiadać kryteriom stopnia, o który ubiega się uczeń.
3. Komisja, o której mowa w ust. 3, może na podstawie przeprowadzonego dodatkowego sprawdzenia
wiedzy i umiejętności ucznia :
1) podwyższyć stopień- w przypadku pozytywnego wyniku ,
2) pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela- w przypadku negatywnego wyniku.
4. Z przeprowadzonego dodatkowego sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia sporządza się protokół
zawierający: skład komisji, termin sprawdzenia, pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne), wynik oraz
stopień ustalony przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
5. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić
do dodatkowego sprawdzenia wiedzy i umiejętności , może przystąpić do niego w innym terminie okre-
ślonym przez dyrektora szkoły.
6. Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna.
                                                                     § 14
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych,  jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na
obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w
szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu  nieobecności nie usprawiedliwionej lub na prośbę
jego rodziców (opiekunów prawnych) rada pedagogiczna może  wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szko-
łą.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na pisemny wniosek rodziców (opiekunów prawnych) ucznia
złożony w terminie 7 dni po końcoworocznej konferencji klasyfikacyjnej.
6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi
opiekunami) i przeprowadzony w ostatnim tygodniu ferii letnich.
7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora, w skład której wchodzą :
a) dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko jako przewodniczący komisji;
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący;
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
8. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający skład komisji, termin egzaminu,
pytania egzaminacyjne oraz ocenę klasyfikacyjną ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
§ 151. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych,
określonych w szkolnym planie nauczania, oraz zajęć realizowanych w ramach godzin do dyspozycji dyrektora szkoły.
2. Laureaci ostatniego stopnia wojewódzkich konkursów przedmiotowych w gimnazjum otrzymują z danego przedmiotu celującą ocenę klasyfikacyjną końcoworoczną (semestralną).
3. Uczeń, który nie spełni warunków określonych w ust. 1 albo 2, nie otrzymuje promocji i powtarza tę
samą klasę (semestr).
§ 16
      EGZAMIN POPRAWKOWY
1. Każdy uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych
zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach (na pisemną
prośbę  ucznia lub,rodziców/prawnych opiekunów rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. Termin złożenia pisemnej prośby o przeprowadzenie
egzaminu lub egzaminów mija w dniu odbywania się konferencji plenarnej rady pedagogicznej Liceum  Niezłożenie pisemnej prośby w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z nieprzystapieniem do egzaminu/egzaminów
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu z plastyki,
muzyki, techniki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć
przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora, w skład której wchodzą :
1) dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko jako przewodniczący
komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
5. Zadania egzaminacyjne układa nauczyciel egzaminujący w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
6. Nauczyciel egzaminujący może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w
innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako
osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje     w porozumieniu z dyrektorem tej
szkoły.
7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji,
termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę wystawioną przez komisję.
Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach
ucznia.
8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego
w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły nie później niż do końca września.
9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji, nie kończy szkoły i powtarza klasę z zastrzeżeniem ust. 10.
10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować warunkowo ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć
edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia  są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowanym w klasie programowo wyższej.
                § 17
                                                   EGZAMIN GIMNAZJALNY
1. W klasie trzeciej gimnazjum komisja okręgowa przeprowadza egzamin gimnazjalny obejmujący :
1) w części pierwszej- umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych,
2) w części drugiej- umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno  – przyrodniczych.
3) w części trzeciej- umiejętności i wiadomości z zakresu języka obcego nowożytnego4) do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego uczeń przystępuje z zakresu tego języka obcego nowo-
żytnego, którego uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego.
2. Egzamin ma charakter powszechny i obowiązkowy z zastrzeżeniem pkt. 5
3. Egzamin przeprowadza się w maju w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
4. Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo przystąpić do egzaminu w formie przystosowanej do ich dysfunkcji. Opinia powinna być wydana przez poradnię nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin gimnazjalny.
5. Laureaci ostatniego stopnia wojewódzkich konkursów przedmiotowych oraz finaliści ponadwojewódzkich konkursów przedmiotowych z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym są zwolnieni z odpowiedniej części egzaminu, o którym mowa w pkt. 1 . Dyrektor komisji
okręgowej stwierdza uprawnienie do zwolnienia.
6. Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem w tej części najwyższego
wyniku.
7. Uczeń, który z przyczyn losowych bądź zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu w ustalonym terminie
albo przerwał egzamin gimnazjalny, przystępuje do niego w dodatkowym terminie określonym przez
dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez
dyrektora komisji okręgowej.
8. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w terminie do 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę oraz przystępuje do egzaminu gimnazjalnego w następnym roku z zastrzeżeniem pkt.
9.
9. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych uniemożliwiających przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego w terminie do 20 sierpnia danego roku dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego.
10. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (pewnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) przez OKE Jaworzno.
11. Wynik egzaminu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.
12. Wyniku egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
13. Wynik egzaminu nie wpływa na ukończenie szkoły.
§ 18
1.  Uczeń kończy gimnazjum , jeżeli:
     1. w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny  
klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w
klasach programowo niższych, z uwzględnieniem par. 22 uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem par. 17 ust. 14 i 15
2. ponadto przystąpił do egzaminu gimnazjalnego z zastrzeżeniem par. 23 ust. 9.
2. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej uczeń , który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej
uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej  4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą
ocenę zachowania, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne stwierdzające uzyskanie promocji do klasy
programowo wyższej lub świadectwo ukończenia szkoły stwierdzające ukończenie szkoły z wyróżnieniem .
3.Uczeń wyróżniony może otrzymać dyplom i nagrodę książkową .
4.Świadectwo ukończenia szkoły wydaje szkoła, którą uczeń ukończył.
                                                                     § 19
                     Szczegółowe zasady oceniania bieżącego
1. Wprowadza się następujące kategorie oceniania bieżącego:
1) oceny prac kontrolnych- sprawdzianów, testów, prac klasowych (obejmujących swoim zasięgiem
treści powyżej pięciu jednostek lekcyjnych lub cały dział),2) oceny wiedzy i umiejętności bieżących- oceny z odpowiedzi (ustnych lub pisemnych), kartkówki,
dyktanda (obejmujących swoim zasięgiem treści do trzech jednostek lekcyjnych),
3) prace domowe,
4) aktywność na lekcji,
5) szczególne osiągnięcia- prace projektowe, obejmujące materiał wykraczający poza program nauczania.
2. Prace kontrolne (sprawdziany, testy, prace klasowe) są zapowiadane przez nauczyciela i wpisywane do
dziennika, z dwutygodniowym wyprzedzeniem. Prace kontrolne powinny być poprzedzone lekcją utrwalającą materiał.
3. Wszystkie prace kontrolne są oceniane według następującej skali:
1) niedostateczny- 1 – od 0- 33%,
2) dopuszczający- 2 – od 34- 50%,
3) dostateczny- 3 – od 51- 70%,
4) dobry- 4 – od 71- 84%,
5) bardzo dobry- 5 – od 85- 100%,
6) celujący- 6 – powyżej 100% max. ilości punktów.
      Dopuszcza się wpisywanie do dziennika ocen cząstkowych ze znakiem „+” lub „-‘.
4. Prace kontrolne powinny być sprawdzone do dwóch tygodni, zgodnie z § 11ust. 1.
5. Uczeń, który nie pisał pracy kontrolnej zobowiązany jest, w terminie do dwóch tygodni taką prace napisać.
6. Wprowadza się minimalną ilość ocen cząstkowych z poszczególnych przedmiotów nauczania, w zależ-
ności od ilości obowiązkowych godzin dydaktycznych w tygodniu:
1) przy 1 godz./ tyg.- min. 4 oceny,
2) przy 2 godz./ tyg.- min. 6 ocen,
3) przy 3 godz./ tyg.- min. 8 ocen,
4) przy 4 i więcej godz./ tyg.- min. 10 ocen.
7. Nauczyciele oceniają uczniów sposób systematyczny. W połowie danego semestru nauczyciel powinien
wystawić połowę minimalnej ilości ocen w semestrze.
8. Ocenę semestralną (końcoworoczną) stanowi suma procentowej ilości poszczególnych kategorii ocen
bieżących:
1) 30%- prace kontrolne,
2) 30%- odpowiedzi (wiadomości i umiejętności bieżące),
3) 20%- aktywność na lekcji,
4) 20%- zadania domowe.
Szczególne osiągnięcia wpływają na podwyższenie oceny końcoworocznej (semestralnej) lub uzyskanie
oceny celującej.
§ 20
Kryteria wystawiania ocen z poszczególnych przedmiotów nauczania znajdują się w Wymaganiach
Edukacyjnych opracowanych przez nauczycieli.
        
§ 21
Uczniowie i ich rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo wglądu do Wewnątrzszkolnego Systemu
Oceniania, który znajduje się w czytelni szkolnej.
 Wewnątrzszkolny System Oceniania
                    Copyright © 2011. All Rights Reserved. Created by Patryk Buła
Kontakt