[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[]
[Web Creator] [LMSOFT]
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Chorzowie
 Partnerzy 
Menu Główne
O szkole
   Dokumenty
 Dla Rodziców
Dla Uczniów
1.Cel główny:
Prowadzenie wychowania do dojrzałej osobowości, umiejącego podejmować decyzje i
odpowiadać za nie. Otwartego na siebie, świat, posiadającego własną hierarchię wartości.
      Pod pojęciem dojrzałej osobowości rozumiemy zdolność do akceptacji siebie,
samodzielność, umiejętność dawania siebie innym, umiejętność bycia wdzięcznym, ,
nabywanie umiejętności mądrego kierowania sobą.
2.Cele szczegółowe:
1) Wprowadzanie uczniów w świat wiedzy naukowej i pomoc w podejmowaniu decyzji
dotyczącej dalszej edukacji.
2) Stymulowanie indywidualnego i społecznego rozwoju ucznia.
3) Kształtowanie postawy młodego Europejczyka.
3. Zadania:
1) Do realizacji pierwszego celu szczegółowego:
a) zajęcia dydaktyczne winny być prowadzone tak, aby rozwijać intelekt ucznia, wyzwalać
w nim zaciekawienie światem, chęć pozyskiwania nowych informacji i ukierunkowywać
zainteresowania.
b) godziny do dyspozycji wychowawcy, prowadzone są metodami aktywnymi i w kręgu.
c) uczenie uczniów metodyki pracy umysłowej, czyli metod nowoczesnego uczenia się.
d) diagnozowanie środowiska klasowego i szkolnego po to, aby jak najlepiej dobierać formy
i metody pracy oraz zakres treści.
e) kształtować umiejętności korzystania z posiadanych informacji.
f) współpracować z rodzicami.
g) na wycieczce szkolnej obecne jest poznanie i przygoda.
2) Do realizacji drugiego celu szczegółowego:
a) ułatwiać uczniom poznanie samego siebie i znajdowanie swojego miejsca w grupie i
społeczeństwie.
b) rozwijać wrażliwość moralną, otwartość na potrzeby i poglądy innych ludzi.
c) kształtować racjonalne podejście do problemów życiowych poprzez naukę, podejmowanie
decyzji, rozwiązywanie problemów oraz odpowiedzialność za słowa i czyny.
d) realizować zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień i wychowania zdrowotnego (m. in.
Program „Ku zdrowemu życiu” i inne).
e) pomagać uczniowi kształtować własną hierarchię wartości i wspierać ich rozwój moralny.
f) przygotowywać do życia w rodzinie
g) współpracować z rodzicami.
h) kształtować umiejętności psychospołeczne, takie jak: poprawna komunikacja
interpersonalna, zachowanie asertywne, znajomość swoich mocnych i słabych stron,
radzenie sobie z emocjami, rozwój inteligencji emocjonalnej.
i) kształtowanie umiejętności wcielania w życie domeny: „wolność to możliwość
dokonywania wyboru, ponoszenie za ten wybór odpowiedzialności.
3.Do realizacji trzeciego celu szczegółowego:
a) wprowadzenie uczniów w świat mediów, kultury informacyjnej.
b) kształtowanie umiejętności:
c) posługiwania się komputerem d) posługiwania się językami obcymi.
e) załatwiania prostych spraw urzędowych, pisanie podań, listów motywacyjnych,    
f) CV, wypełnianie druków urzędowych
g) zaznajamianie uczniów  z procedurami demokratycznymi i prawnymi, instytucjami
europejskimi, organizacjami międzyrządowymi, z miejscem Polski w Europie i Świecie.
h) dostarczane niezbędnych informacji dotyczących Unii Europejskiej.

1. Powyższe cele i zadania wychowawcze realizowane będą przez nauczycieli
poszczególnych przedmiotów oraz wychowawców. Ujmowane będą w rocznym planie
wychowawczym poszczególnych klas. Plany wychowawcze klas opracowywane będą
przez nauczycieli wychowawców, w oparciu o diagnozę zespołu klasowego i w
porozumieniu z nauczycielami poszczególnych przedmiotów oraz rodzicami uczniów.
Umożliwi to tworzenie jednolitych oddziaływań wychowawczych.
2. Każdy nauczyciel powinien traktować zadania wychowawcze i opiekuńcze jako wymiar
własnej pracy. Nauczyciel jest opiekunem, wychowawcą, autorytetem, doradcą,
przewodnikiem i mistrzem. Konsekwentny w swoich działaniach, umiejący przyznać się
do błędu i przeprosić. Ponieważ każdy nauczyciel wywiera wpływ wychowawczy, więc
musi wymagać od siebie. W wychowaniu szkolnym ten wpływ musi być pozytywny.
Podporządkowany misji wszechstronnego rozwoju ucznia jako człowieka.
3. Wychowawca klasy poświęca lekcje wychowawcze na realizację ciekawych, ważnych,
dobrze przygotowanych programów. Jest osobą prowadzącą od początku do końca
rozwiązanie danego problemu. Korzystając z pomocy Pedagoga Szkolnego i stosownych
instytucji, pamięta, że wychowanie jest rodzajem sztuki, w której ważną rolę odgrywa
wyczucie potrzeby chwili, okoliczności, miejsca i czasu. Jest blisko ucznia i podejmuje
jego realne problemy. Umie diagnozować zespół klasowy i w oparciu o tę diagnozę
tworzyć i realizować program wychowawczy klasy.
4. Od uczniów naszej szkoły oczekujemy przestrzegania regulaminów i zasad savoirvivre’u. Dbania o higienę i swój schludny wygląd tzn. czysty i stosowny do sytuacji i
okazji strój. Chłopcy nie zmieniają koloru włosów, ni mogą nosić kolczyków i innych
ozdób. Uczniowie bez specjalnych powodów nie opuszczają zajęć i aktywnie w nich
uczestniczą. Ich aktywność ukierunkowana jest na zadania określone przez nauczyciela.
Są przygotowani do lekcji, odrabiają zadania domowe. Przerwy międzylekcyjne to dla
nich czas koleżeńskich spotkań, przyjacielskich rozmów, wspólnych zabaw. Kształtują
swój codzienny język gesty i zwyczaje. Zawierają przyjaźnie, pokonują uprzedzenia.
Dbają o atmosferę spokoju, ładu i porządku, kulturę słowa oraz kulturę osobistą.
Uczniowie chcą rozwijać w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na
poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
5. W naszej szkole chcemy stworzyć rodzinną atmosferę wychowawczą poprzez:
a) szacunek dla każdej osoby,
b) zaufanie,
c) dialog wychowawcy z wychowankiem i jego rodzicem,
d) systematyczną pracę,
e) umiejętność wspólnego planowania,
f) autentyczną postawę,
g) pedagogię uśmiechu.
 Program Wychowawczy
                    Copyright © 2011. All Rights Reserved. Created by Patryk Buła
Kontakt